Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích
Mokruša, Oldřich ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích. Hlavním cílem práce je zjistit, zda jsou 3D modely reliéfu vhodným nástrojem pro odstranění miskoncepcí žáků při interpretaci výškopisu na topografických mapách. Pro uvedení čtenáře do kontextu jsou nejdříve vysvětleny pojmy, které představují problematiku topografických map, pedagogického konstruktivismu a využití 3D modelů ve výuce. K naplnění hlavního cíle a sběru dat je využito metod uzavřených konceptuálních testů a vzdělávací intervence s pomocí trojrozměrných modelů. Stěžejní data jsou získána z porovnání výsledků, kterých studenti dosáhli před proběhlou intervencí, v pre-testu, a po jejím absolvování, v post-testu. Výzkum této práce navazuje na sérii předešlých studií zabývajících se problematikou miskoncepcí při interpretaci vrstevnic. Jedním z výstupů předložené práce jsou specifika a postup tvorby 3D modelů terénu a pracovních listů, které slouží jako pomůcka při výuce. Výsledky ukázaly, že u studentů došlo ke zlepšení v úspěšnosti a zvýšení jistoty odpovědí. Pro utvoření závěrů jsou výsledky porovnány s odbornou literaturou zabývající se problematikou využití 3D modelů ve výuce. Klíčová slova: vrstevnice, miskoncepce, konceptuální test, 3D model, konceptuální změna
Úspěšnost a strategie studentů při práci s mapou a faktory je ovlivňující
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
V dnešní době jsou nám čím dál častěji informace předkládány ve formě rozmanitých grafických materiálů. Mezi stěžejní prostředky vizualizace informací patří kromě grafů či schémat rovněž mapy. Přitom mapy jsou velmi komplexní reprezentací a pro efektivní práci s nimi je nutné porozumět množství konceptů a mít osvojené dovednosti a strategie práce s nimi. Z toho důvodu je důležité, aby v průběhu vzdělávání byla mapám věnována dostatečná pozornost. Pro z tohoto pohledu kvalitní výuku je nicméně nezbytné nejdříve dostatečně porozumět procesu práce s mapou a faktorům, které jej i jeho úspěšnost ovlivňují. Obecným záměrem této disertační práce proto je rozvinout toto porozumění. Konkrétněji si práce klade čtyři hlavní cíle. Jedním z těchto cílů je identifikovat úroveň mapových dovedností českých žáků a studentů při práci s tematickými mapami, které zejména v posledních letech nabývají na popularitě. Avšak běžně obsahují více či méně závažné kartografické nedostatky, které mohou mimo jiné zapříčiňovat vznik mylných představ jak o mapách samotných, tak i o jevech a územích, které znázorňují. Následně je hlavním cílem práce identifikovat a charakterizovat odlišné strategie při řešení úloh vyžadujících práci s tematickou mapou, které se pro žáky ukážou jako obtížné. Jak v případě úrovně mapových dovedností...
Fotosyntéza terestrických rostlin jako téma na 2. stupni základních škol
BOHÁČOVÁ, Nikola
Bakalářská práce se zaměřuje na žákovské znalosti fotosyntézy a dalších souvisejících procesů u terestrických rostlin. Obsah práce poukazuje na mylné představy u žáků 9. ročníků základních škol a nižšího gymnázia. Dále se zabývá postoji učitelů přírodopisu k náročnosti a realizaci výuky fotosyntézy. V rámci teoretické části jsou představeny fyziologické procesy rostlin a jejich případné miskoncepce, jejichž výskyt je častý v českých i zahraničních výzkumech. Studie byla realizována na čtyřech základních školách a nižším gymnáziu pomocí dotazníkového šetření. Výsledky šetření deklarují, že mezi žáky panují mylné předpoklady a nedostatečné znalosti z fyziologie rostlin. Responze učitelů přírodopisu poukazují na náročnost výuky biochemických procesů v nižších ročnících základní školy.
Výuka fotosyntézy pomocí digitálních technologií
MUSILOVÁ, Zuzana
Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda využití navržené interaktivní digitální učebnice vede ke zlepšení žákovského porozumění tématu fotosyntézy u suchozemských rostlin. Sledován byl také vliv výuky s touto učebnicí na atraktivitu výuky přírodopisu a odstranění žákovských miskoncepcí. Výzkum byl prováděn systémem pretestů a posttestů. Ze získaných statisticky vyhodnocených dat lze usuzovat, že digitální učebnice má kladný vliv na žákovské porozumění tématu fotosyntézy.
Moderní experiment jako cesta k inovaci a odstranění miskoncepcí ve výuce fotosyntézy na základních školách
BRČÁKOVÁ, Tereza
Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda využití moderního experimentu využívajícího badatelsky orientovaný přístup k výuce a měření s pomocí moderního měřícího přístroje, kterým bylo optické čidlo pro měření rozpuštěného kyslíku a pH ve vodě vede ke zlepšení žákovského porozumění tématu fotosyntéza. Sledován byl také vliv využití tohoto experimentu na atraktivitu výuky přírodopisu a odstranění žákovských miskoncepcí. Výzkum byl prováděn formou pretest a posttest. Ze získaných statisticky vyhodnocených dat lze usuzovat, že moderní experiment se spojením s badatelsky orientovaným vyučováním může mít kladný vliv na žákovské porozumění tématu.
Fotosyntetická tvorba biomasy jako výukové téma na základní škole
KOVAČIKOVÁ, Karolína
Tato bakalářská práce se zabývá fotosyntetickou tvorbou biomasy ve výuce na druhém stupni základních škol z pohledu žáků a učitelů. Cílem práce bylo zjištění znalostí a mylných představ žáků osmých a devátých ročníků základních škol a víceletých gymnázií o fotosyntéze a fotosyntetické tvorbě biomasy a také, jaké jsou postoje učitelů k výuce fotosyntézy. V literární rešerši je zmíněna biomasa, fotosyntetická tvorba biomasy, samotná fotosyntéza a problémy ve výuce fotosyntézy. Dále se literární část zabývá analýzou učebnic přírodopisu od nakladatelství SPN - pedagogické nakladatelství. Těžištěm práce je dotazníkové šetření, které bylo provedeno na čtyřech základních školách a jednom víceletém gymnáziu mezi žáky a učiteli. Výsledky poukazují na znalosti a mylné představy žáků o fotosyntéze a rostlinné biomase.
Sonda žákovských znalostí a postojů učitelů k problematice výuky fotosyntézy terestrických rostlin
ŠOBR, Zdeněk
Obsah této práce je zaměřen na žákovské znalosti problematiky fotosyntézy a biomasy, pohled učitelů na výuku tohoto tématu včetně využívání digitálních výukových zdrojů. Těžištěm práce je dotazníkové šetření, mezi učiteli a žáky základních škol, které zkoumá úroveň znalostí a osobní postoje obou skupin respondentů na výuku tohoto tématu a její digitalizaci. Do dotazování bylo zainteresováno 154 žáků a 10 učitelů z 5 různých základních škol. Součástí byla i analýza řady učebnic nakladatelství Fraus. Výsledky potvrdily, že mezi žáky setrvávají v současné době miskoncepce, které byly již v minulosti popsané. Patří mezi ně např. tyto: "Rostlina dýchá, když neprovádí fotosyntézu. Hlavním důvodem, proč rostliny provádějí fotosyntézu, je produkce kyslíku. Rostlina dýchá oxid uhličitý a vydechuje kyslík." Literatura i výsledky této studie naznačují, že by využitím moderních pomůcek v hodinách přírodopisu i při vlastním samostudiu mohlo být řešením, jak se s miskoncepcemi vypořádat.
Téma rostlinné biomasy a její fotosyntetické produkce ve výuce přírodopisu z pohledu žáků a učitelů ZŠ
NOVÁKOVÁ, Kateřina
Tato práce přináší výsledky výzkumu, jenž se zaměřuje na úroveň znalostí žáků osmých a devátých tříd základních škol a víceletých gymnázií o rostlinné biomase a její fotosyntetické produkci ve výuce přírodopisu. Tento výzkum byl realizovaný na jednom víceletém gymnáziu a na čtyřech základních školách. Bakalářská práce také řeší pohled učitelů a jejich přístup k vyučování tohoto tématu. Úvodní část práce je věnována tématu rostlinná biomasa a fotosyntetické produkce. Práce se dále věnuje problematice miskoncepcí, které za pomoci vyučujícího a jeho přístupem k výuce může tyto mylné představy odstranit. Práce se také věnuje zařazení téma fotosyntézy do výuky na základních školách a nižších víceletých gymnáziích s ohledem na didaktické učebnice. K závěru práce jsou zmíněny výsledky respondentů z řad učitelů i žáků zjišťované pomocí dotazníkového šetření provedeného na pěti školách. Výsledky ukazují, že úroveň znalostí téma biomasy a její fotosyntetické produkce je poměrně nízká. Lze tedy usuzovat, že důvodem může být abstraktnost tohoto téma a žáci nejsou schopni si tuto problematiku představit a správně ji pochopit.
Sonda žákovských znalostí fotosyntézy suchozemských rostlin na 2. stupni ZŠ
ZÁSTĚRA, Štěpán
Cílem této bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit znalosti o fotosyntéze u žáků na 2. stupni ZŠ. V literárním přehledu je popsána fotosyntéza a její fáze, její zařazení do RVP, výskyt fotosyntézy v učebnicích a miskoncepce žáků o fotosyntéze. Metodika popisuje dotazníky pro žáky i učitele, dále organizaci dotazování ve školách a vyhodnocení výsledků. Výsledková část obsahuje vyhodnocení vybraných otázek z dotazníku. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 186 žáků z pěti základních škol. Vyhodnocení dotazníků potvrzuje výskyt miskoncepcí u žáků na téma fotosyntéza, které jsou zmíněny v literárním přehledu, v dotazovaných školách. Dále z dotazníku vyplývá, že žáci by ocenili jinou formu výuky botaniky v předmětu přírodopis (výuka s reálnými přírodninami, kvízy, laboratorními či terénními úlohami).
Miskoncepce žáků střední školy o funkční anatomii člověka
PROCHÁZKOVÁ, Jana
V předložené diplomové práci byly pomocí dotazníkového šetření zjišťovány miskoncepce v učivu biologie člověka ve třetích a čtvrtých ročnících čtyřletých gymnáziích. Dotazník vyplnilo celkem 92 žáků, kteří měli již tematický celek biologii člověka probraný. Dotazník byl zaměřen především na oběhovou, vylučovací a dýchací soustavu. Po vyhodnocení dotazníku byly identifikovány konkrétní miskoncepce především v oběhové soustavě. Na základě zjištěných miskoncepcí byl vytvořen metodický materiál, který by měl pomoci při výuce k eliminaci zjištěných miskoncepcí. Metodický materiál byl v jednom případě ověřen v praxi na gymnáziu a v druhém případě na MS Teams prostřednictvím tzv. focus groups.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.